Verslag MeetUp VR & AR - Hype of de toekomst in educatie?

Wat hebben we ervan opgestoken?


Evenement: MeetUp Virtual Reality & Augmented Reality - Hype of de toekomst in educatie?
Datum: 23 januari 2018
Organisatoren: Ilona Jens (JVtv), Tanja Smorenburg (PopUp Professionals) en Maarten Butter (EditCompany)

Virtual reality (VR) en Augmented reality (AR) zijn steeds meer gehoorde termen. Je hebt vast weleens een VR-bril op gehad. Leuk te gebruiken voor games, want je waant je echt in een andere 3D (of zelfs 4D!) wereld. Maar wat kunnen we ermee op educatief gebied? Tijdens de meetup ‘Virtual Reality & Augmented Reality - Hype of de toekomst in educatie?’ op 23 januari 2018 gaven vier sprekers hier gezamenlijk een antwoord op. Maar er zijn wel een aantal kanttekeningen bij te plaatsen.

De eerste spreker was Jeroen van der Borght van Studio05. Hij legde duidelijk het verschil uit tussen VR en AR. Met VR waan je je compleet in een virtuele wereld. Met AR leg je een laagje over de werkelijkheid heen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn met het opnieuw inrichten van je huis. Met een AR-app zie je bijvoorbeeld of die nieuwe bank wel bij de rest van de woonkamer past. VR en AR zijn handige tools. VR wordt zelfs ingezet bij patiënten. Zet ze een VR-bril op met fijne beelden en ze ervaren minder pijn. VR en AR kan zelfs ook in 4D. Studio05 maakte Sensiks, een app met geur en gevoel. Deze huidige technieken kan je ook goed gebruiken in het onderwijs. Studio05 noemt het voorbeeld van Block Rocking Beats: in VR-wereld samen muziek maken. Een idee voor het muziekonderwijs?

Robbert Storm van BEAM IT UP kwam in aanvulling op Jeroen van der Borght met concrete voorbeelden van VR- en AR-apps die zij hebben gemaakt en die momenteel worden gebruikt in het onderwijs. Een uitblinker is toch wel ‘De waarheid van het verleden’, een project waarmee scholieren uit een nieuwbouwwijk in Helmond leren over de geschiedenis van de wijk. Wat voor gebouwen stonden er vroeger en hoe leefden de mensen toen? Door in groepjes door de wijk te fietsen en met een VR-bril op verschillende plekken een kijkje te nemen in het verleden komen ze daar spelenderwijs achter. Daarnaast hebben ze een app ontwikkeld waarmee kinderen zelf hun eigen wereld kunnen veranderen. Met The Dome ontdekken kinderen zelf de mogelijkheden van AR. Ze tekenen een dinosaurus en even later loopt de dino rond op het schoolplein.

Wist je dat je zelfs de verkeersveiligheid kan vergroten met virtual reality? TeamAlert zet zich met project Beat the Street in voor scholieren.Met de VR-app kunnen de jongeren oefenen in het verkeer., zo vertelde Mart Vreeswijk. Gevaarlijke risico’s nemen is daarbij geen probleem, want het is immers niet de echte wereld. Lekker veilig het verkeer ontdekken, dat is het idee. Zo ontwikkelen jongeren zich van bewust onbekwaam naar onbewust bekwaam (automatisme) in het verkeer. Hiermee hoopt TeamAlert een stapje dichter hun droom te komen: alle jongeren in Nederland veilig, gelukkig en gezond.

Wetenschapper Robin de Lange van het Virtual Reality Lab is onderzoeker, docent en ondernemer op het gebied van Virtual Reality en onderwijs. Hij liet ons de voor- en nadelen zien van het gebruik van VR in het onderwijs. Zo kan VR nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid (simulator sickness), is het een technische uitdaging om grootschalig in te zetten (het systeem kan crashen) en kan je erdoor worden overspoeld (cognitieve overload) of er zelfs verslaafd aan raken. Maar Virtual Reality heeft ook zeker genoeg te bieden. Met VR kan je vaardigheden oefenen (zoals het presenteren voor een groot publiek, denk ook aan Beat the Street van TeamAlert) of het biedt een context voor lesstof (geneeskundestudenten die in een virtuele operatiekamer oefenen). Bovendien kan VR een leerdoel op zich zijn. Leerlingen verkennen ermee een nieuw medium door bijvoorbeeld zelf een 3D-game te programmeren.

Kortom: Virtual en Augmented Reality bieden mogelijkheden voor educatie, leerlingen beleven en ervaren waardoor ze de lesstof beter onthouden. Er is ruimte om risico’s te nemen die in het echte leven niet verantwoord zijn en de mogelijkheid om op technisch vlak veel te leren. AR en VR zijn leuke educatieve middelen, maar kijk daarbij zelf wat de directe effecten zijn.